Apa Yang Saya Buat - Rahim Kecut Hanya 2 Minggu Lepas Bersalin

Semua orang tahu kebaikan berpantang selepas bersalin ni sangat banyak! Antaranya adalah untuk pemulihan diri, kempiskan perut dan mengecutkan rahim.

Jadi dalam post kali ni Dja nak share cara Dja berpantang selepas bersalinkan anak kedua, Khairun Nuha sampai mak cik urut tegur rahim dah kecut hanya pada minggu kedua berpantang. 


Nuha big girl already =)

Rasa kelakar juga sebab bersalinnya dua tahun lepas, tapi sekarang baru nak cerita, tapi takpela yer..hehe. Kalau ada yang nak baca pengalaman bersalinkan Khairun Nuha, boleh klik sini.

Masa berpantang anak kedua ni Dja balik rumah mak ayah di Tanjung Malim, Perak. Seperti yang biasanya orang tahu semasa berpantang ni kenalah buat perkara-perkara seperti:

  • Jaga makan
  • Mandi air herba yang direbus
  • Bertungku
  • Berstokin
  • Bersanggul tinggi
  • Berpilis dan param
  • Elak dari kena angin kipas@aircond
  • Berbengkung 


Tapi antara yang lain, ada beberapa perkara juga yang Dja ubah supaya lebih mudah dan mempercepatkan recovery. 

Dja ingat lagi mak cik yang datang urut tu masa minggu kedua siap tegur "Jarang acik dapat urut perut orang lepas bersalin macam ni sebab selalu rahim masih bengkak waktu-waktu miggu kedua ni, tapi ni da kecut". Bersyukur pada Allah sebab beri kesihatan yang baik waktu berpantang hari tu.

Jadi, antara perkara yang Dja ubah adalah:  

1. Memakai Streachable Skirt daripada pakai Kain Batik: 
Nampak macam perkara kecil, tp sebagai salah seorang wanita yang jarang pakai kain batik ni, honestly Dja memang fail! haha. Masa pantang anak pertama dulu gigihla pakai kain batik, dengan anak asyik nak berdukung je..tengah-tengah jalan nak terlucut. haa.. kan leceh tu nak kena betulkan banyak kali. Jadi untuk anak kedua, Dja memang selalu pakai skirt je..senang dan comey juga.

2. Pakai Bioseleza Feminine Pad daripada pakai Maternity Pad: 
Untuk anak pertama dulu punyalah luruskan, beli pad pun cari yang spesifik tulis maternity pad. Padnya pula pakai tali. adoii..memang tak membantu dengan badan yang lemah, asyik bocor je. Jadi pantang anak kedua ni dah standby pad lain, tapi bukan calang2 pad tau, Bioseleza lagi. Mungkin sebab tu rahim cepat mengecut masa tu.

3. Pakai Premium Beautiful korset daripada pakai bengkung biasa: 
Masa pantang anak pertama dulu, Dja lambat dapat sarung PB sebab masa tu baru lagi beli dan tak sempat tukar saiz sebelum bersalin. Jadi awal-awal tu pakai bengkung biasa je. Untuk anak kedua ni, memang Dja pakai PB dari awal, even hari pertama kat hospital pun pakai bengkung PB dulu. Bila kat rumah, ganti-gantilah, siang bengkung biasa, malam bengkung PB. Alhamdulillah terbaik.

4. Makan Herba Maharani daripada makan Jamu lain: 
Herba Maharani pun Dja standby masa mengandung lagi untuk makan masa berpantang. Tapi makan lepas Nuha dah tak ada kuning la dlm minggu kedua tu baru mula makan. Herba Maharani ni memang terbaik.


***************

Ini antara yang Dja buat masa berpantang tu..tapi pada masa yang sama bantuan dari mak, suami dan keluarga juga menyumbang kepada recovery yang cepat pada masa itu. Nuha pun bayi yang sangat baik..tak meragam macam abang dia..haha.. 

Jadi apa yang Dja bole simpulkan, masa berpantang, kena banyak rehat, jangan melasak, jaga pemakanan dan carilah cara-cara yang boleh memudahkan kita semasa pantang supaya kita tak buang tenaga untuk perkara yang remeh.

Ok..itu shj sharing untuk kali ini..

Pada yang ingin dapatkan Premium Beautiful Korset, Bioseleza Feminine Pad dan Herba Maharani untuk berpantang nanti boleh hubungi Dja 019-6642311. 

Nak beli masa bukan pantang pun boleh.. hehe

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.